War on talent versus afscheid medewerkers

Anno 2019 is de war on talent weer helemaal terug. Veel organisaties hebben moeilijk te vervullen vacatures. Als potentiele werkgever moet u aantrekkelijk zijn voor toekomstige werknemers. Met andere woorden, uw employer brand moet tot de verbeelding spreken. Dat betekent dat het volledige HR proces van begint tot eind moet kloppen. Dat betekent ook op een goede manier afscheid nemen van medewerkers. Zo goed dat deze ex-medewerkers zelfs brand ambassadors kunnen zijn voor uw organisatie. Het zal u gebeuren dat een gewilde professional met zeldzame expertise niet bij u in dienst wil komen vanwege een boze ex-medewerker die zijn verhaal op een verjaardag heeft gedaan. Dat zou zonde zijn.

Outplacement kan juist een belangrijke rol vervullen in de war on talent.

Traditionele outplacement vooral voor medewerkers in de herfst van de carrière

Outplacementbureaus zijn nu vooral gespecialiseerd in de begeleiding van kandidaten in de herfst van de loopbaan; deze groep heeft vaker intensieve begeleiding nodig en hebben soms ook een aanzienlijke afstand tot de arbeidsmarkt. Dat betekent dat er voor medewerkers in andere leeftijdscategorieën, bijvoorbeeld tussen de 25 en 45, niet echt een passend traject is. Bij deze groep professionals gaat het niet om het opnieuw leren solliciteren, maar om focus aanbrengen in de zoektocht naar een nieuwe en passende werkomgeving en het aanbrengen van de stip aan de horizon. Verder rijst de vraag bij professionals: hoe kom ik het beste uit de verf, hoe kan ik van toegevoegde waarde zijn en hoe krijgt mijn loopbaan een duurzaam karakter? Dat wil zeggen, hoe blijf ik relevant voor mijn toekomstige werkgever?

Brand Ambassadorship en OutplacementOnline

Als u als werkgever een traject aanbiedt wat niet inspeelt op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de belevingswereld van de hedendaagse kandidaat, hoe groot is de kans dat een ex-medewerker een brand ambassador wordt?

De vraag is echter wat er wel past bij de kandidaat anno nu? Smartphones, internetaankopen, Netflix, Spotify: het is allemaal niet meer weg te denken uit het hedendaagse leven. Dat is ook te zien aan het straatbeeld: fysieke winkels hebben het zwaar en pakketbezorgers ook. Internet speelt een grote rol in het koopgedrag. Ook de arbeidsmarkt speelt zich bijna uitsluitend op internet af. Vroeger stonden er nog vacatures in de krant, nu word dit uitsluitend op internet gepubliceerd.

Eigenlijk is het niet meer dan logisch om op basis van deze ontwikkelingen online outplacement aan te bieden. Het is wel belangrijk om daarvoor een zo interactief mogelijke dienstverlening uit te kiezen. Interactieve webinars en online coaches die kwalitatief hoogstaande begeleiding verzorgen via een online verbinding. Uit de praktijk is gebleken dat kandidaten graag online aan slag gaan, maar wel behoefte hebben aan een interactie en contact, zoals coaching en een online community.

Wanneer u deze manier van outplacement omarmt, maakt u het mogelijk voor kandidaten om aan de slag te gaan met een innovatief passend traject. Dit heeft ongetwijfeld invloed op het gevoel dat een medewerker heeft bij het afscheid. Wellicht heeft u er wel een brand ambassador bij, die de zeer gewilde professional inspireert om bij u te solliciteren.